Ett utmanat företag, BRIO/Britax (Och därigenom köpbarnvagn.se)

Till barnvagn köpte vi (jag, Linda, och min sambo) en begagnad Teutonia. Nya Teutonia och även Orbit är ökotex-märkta barnvagnar (alltså bra kemikaliemässigt). Sittvagnen börjar nu kännas onödigt klumpig och efter att tre barn nu har använt den så har den börjat dra lite snett och det rasslar i däcken. Därför är vi på jakt efter en sulky. Naturligtvis vill vi försäkra oss om att även den är utan onödiga skadliga kemikalier. Lättare sagt än gjort.

Först ut är BRIO. Jag har spanat in ett par varianter av deras sulkys som jag tyckt sett bra ut. Smidiga och bra funktioner. I informationen till dem står det också, så där reklammässigt stolt, att de är impregnerade för att stöta bort smuts och vatten. Jättebra skulle säkert många tänka men jag är ju inte alltid helt normal i det avseendet utan tänker direkt ”Vad är det i den impregneringen?”. Jag letade genast upp en e-postadress till BRIO Sverige och började med att skicka en kort och öppen fråga:

Hej! Jag funderar på att skaffa en Sitty sulky. Den verkar smidig och bra. Läser i informationen på nätet att tyget är impregnerat och jag undrar vilken typ av impregnering det är?

Jag skickar den från jobbmailen med min byline adjunkt/doktorand i miljövetenskap, eftersom jag inbillar mig att den gör att företagen anstränger sig mer för att ge tydligare svar… Efter ungefär två veckor utan svar, förutom automatsvaret som visar att mitt ärende kommit fram, hör jag av mig igen:

Hej! Jag mailade er 14/2 med en fråga om innehållet i impregneringen i tyget i era sulkys då vi funderar på att köpa en, men jag har fortfarande inte fått svar. Väntar fortfarande…

Detta genererade ett svar samma dag (imponerande!):

Hej, Tack för ditt mail! Sedan juni 2013 ägs avdelningen för BRIOs barnvagnar, bilbarnstolar och möbler av företaget Britax. För frågor rörande nämnda produkter ber vi er därmed att istället kontakta Britax på info.se@britax.com
Ha en bra dag!
Vänliga hälsningar/Best regards Front – & Backoffice Coordinator

 

Varför de inte snabbt kunde svara detta även första gången kan jag bara spekulera i, men det är klart, vi vet väl alla att ett mail kan råka förbli obesvarat ibland… Det var alltså bara att kontakta Britax istället. Automatsvaret, eller Automatische Antwort, jag fick därifrån var däremot inte särskilt upplyftande:

Hej och tack för ert mejl, på grund av hög arbetsbelastning kommer vi dessvärre inte kunne besvara ditt mejl inom rimlig tid. Vi ber dig kontakta din återförsäljare för att få hjälp med dina frågor. Med vänliga hälsningar, Britax Nordiska Barn AB Customer Service

Och jag som hade tänkt köpa en begagnad! Det var bara att utse en återförsäljare som kunde få äran att ställa frågan åt mig. Vem? Jag valde helt enkelt den återförsäljare jag skulle ha köpt av om jag skulle ha köpt en ny, nämligen köpbarnvagn.se. De har en liten butik vid sitt lager i Karlstad så den är faktiskt min närmsta fysiska butik, och eftersom de har nätbutik så har de en e-postadress för smidig kommunikation. (Förlåt Köpbarnvagn för att jag låtsades att jag skulle köpa av er men jag har ju faktiskt köpt annat av er så jag tycker det är ok). E-post till Köpbarnvagn:

Hej! Jag funderar på att köpa en Brio sulky (en race eller en sitty). Innan jag gör det så vill jag veta vad impregneringen i tyget består av. Är det tex fluorkarboner i impregneringen och i så fall vilken/vilka? Jag har mailat Brio om detta men efter en påminnelse efter 2,5 veckor så fick jag svaret att deras barnvagnsavdelning nu ägs av Britax och att det var dit jag skulle vända mig. Av Britax fick jag ett autosvar där de sa att de inte har tid att svara på min fråga och att jag istället skulle vända mig till min återförsäljare. Därför vänder jag mig nu till er som är min närmsta återförsäljare för att se om ni kan hjälpa mig att svara på min fråga. Vänliga Hälsningar…

De svarade snabbt att de skulle skicka vidare min fråga till BRIO/Britax och efter bara en dag kom svaret:

Hej, Har fått följande svar till kundförfågan om fluorkaboner på våra sulkyvagnar. ” Vi följer EU´s kemikalie regler REACH, men våra produkter skall även uppfylla kraven från  EU’s kandidatlista (substances of very high concern). PFOS och PFOA är bland annat med på listan över ämne som vi inte använder oss av i våra produkter och även ämnen vi testar mot.” Med vänlig hälsning Sari Repo BRITAX Nordiska Barn AB

 

Det kan ju låta bra men om man har lite kunskap om EUs kemikalielagstiftning så vet man att det svaret inte garanterar att det inte finns några skadliga kemikalier i produkten. Några av värstingarna finns med på kandidatlistan (och alltså inte i produkten), men det är många skadliga och potentiellt skadliga kemikalier som inte finns med där. Bisfenol är ett tydligt exempel på det…

Jag svarade Köpbarnvagn att jag var besviken med svaret, eftersom det inte svarade på min fråga, och vi diskuterade ökotex-märkning. Det verkar bara vara större dyrare vagnar som har den märkningen blev beskedet. Efter detta så funderade jag en del över svaret jag fick från BRIO/Britax. Varför vill de inte svara? Tillslut bestämde jag mig för att ge dem en chans till att ge mig ett tydligt svar innan jag ”hänger ut dem”. Så jag kontaktade återigen Köpbarnvagn och denna gång försökte jag vara ännu tydligare i mina frågor och även tydligt påpeka att jag ”vet vad jag pratar om”:

Hej igen! Jag har funderat och vill nog ändå gärna ha ett bättre svar från Brio om kemikalieinnehållet i deras sulkys. De säger att de inte har PFOA eller PFOS i. Är det någon annan fluorkarbon? Jag funderar också på om det finns något bromerat flamskyddsmedel i sulkyn? Ni kan hälsa dem att jag kan tillräckligt mycket om REACH (undervisar i miljövetenskap vid Karlstads universitet) för att veta att deras tidigare svar inte utgör någon garanti för att sulkyn inte innehåller några skadliga kemikalier, även om det är positivt att de inte innehåller något av ämnena på kandidatlistan. Tack på förhand! Mvh

De skickade återigen vidare frågan till BRIO/Britax, och detta blev det nya svaret:

Hej! Tyvärr har jag inget annat svar än det du fått tidigare. Våra textilier testas mot REACH och SVHC listan som Sari tidigare skrev. Med vänlig hälsning, Martin Svensson BRITAX Nordiska Barn AB

Eller förlåt… sa jag nya svaret? Det var ju inget nytt med detta. Kanske vet de inte själva vad som finns i sulkyn, kanske vill de inte att jag ska veta? Jag kan bara spekulera i anledningarna och den kan vara något helt annat. Politiker talar lite då och då om att konsumenter och marknaden ska styra (inte enbart kemikalier utan rent allmänt) och att det inte behövs regleringar eftersom konsumenter bara kommer att köpa det de vill och företag producera det konsmenter vill ha. Men när företagen inte behöver tala om vilka kemikalier som finns i en produkt. Hur ska jag som konsument då kunna välja bort kemikalier som jag vill undvika? Det är omöjligt helt enkelt.

Nu säger jag inte att BRIOs sulky innehåller några skadliga kemikalier. Men jag kan inte heller säga att den inte gör det. För jag vet inte, och jag har ingen rätt att få veta. Och den stora miljonfrågan: Känner jag mig nu tryggare med att köpa en BRIO sulky än innan jag frågade?

/Linda

Sammantaget resultat:
Köpbarnvagn.se: Klart godkänt. De gjorde allt de kunde för att förse mig med svaren jag eftersökte.
BRIO/Britax: Motvilligt godkänt. Vår bloggutmaning gällde information om ämnen på EUs kandidatlista, och det svarade de på även om de inte svarade på mina frågor.

Kommentera

