BPA-fri är inte fritt från bisfenoler, och annat som för tillfället gör mig ruskigt upprörd…

Det har inte blivit så mycket skrivet på sistonde vilket i huvudsak beror på att den lilla tid jag och malin har till övers för detta lägger vi nu på planeringen av vårt deltagande på barnmässan i Karlstad 21-23 mars. Fast ibland blir man bara så upprörd att man måste ventilera sig lite. Jag får väl kalla det tredje uppgiften nu när jag tar lite tid från jobbet (samverkan med samhället vid sidan av universitetets huvuduppgifter forskning och utbildning). Det senaste dygnet är det tre saker som gjort mig ruskigt irriterad!

1. Bara för att något är fritt från bisfenol A betyder det inte att det är fritt från bisfenoler. Igår var det halvtidsseminarium för Malins forskarkollega Huan (som är doktorand och halvvägs till disputation). Jag föreslog att det vore intressant att titta på halter av bisfenol S, och inte enbart bisfenol A, eftersom BPS ibland används som ersättare i BPA-fria produkter. På detta kom det nedslående svaret att nu är det ganska ofta bisfenol F som hittas och det finns ungefär hela alfabetet… Alla dessa bisfenoler är ganska lika varandra i sin struktur och egenskaper. Bisfenoler oavsett bokstav på slutet är alltså med stor risk lika hormonstörande som bisfenol A.
Här kommer en av EUs kemikalielagstiftning REACH tillkortakommanden fram ordentligt. Man får enligt REACH inte förbjuda grupper av kemikalier utan enbart var kemikalie för sig. Det betyder att efter allt arbete som är nedlagt för att reglera BPA så måste allt göras även för BPS, BPF och alla andra varianter…
För att vara på den säkra sidan är det nog enklast att undvika plast så långt det går, även om den är ”BPA-fri”. Framför allt om det är en produkt som kommer i kontakt med mat, mun eller mycket hud.

2. Igår var jag nära att köpa en tandtråd. Av en händelse (skulle se om den var rund eller platt) fick jag syn på en innehållsförteckning. Där stod polytetrafluoroethylene. Förkortat blir det PTFE. Samma material alltså som finns i de stekpannor som veterinärer rekommenderar fågelägare att undvika. Nu blir det visserligen inte så varmt i munnen men… Varför. Skulle. Jag. Vilja. Ha. Det. I. Munnen. Överhuvudtaget???!!
Nu verkar det ju inte vara alla tandtrådar som är duktiga nog att visa sin innehållsförteckning (så plus till ICA där). Jag återkommer när jag vet mer och kan tipsa om tandtråd som är utan fluorkarboner.

3. IKEM, branschorganisationen för innovations och kemiindustrierna i Sverige, hade igår den 11 mars ett seminarie med titeln ”den förgiftade kemikaliepolitiken”. Twitter rapporterar att dess VD Magnus Huss kalla kemikaliedebatten för paranoia. Jag tycker inte att varken Malin, Huan eller någon av deras kollegor verkar särskilt paranoida när de exempelvis räknar på de tydliga statistiska sambanden mellan ftalater i hemmet och risken för att barn utvecklar astma. IKEM antyder också på sin hemsida att ftalater med stora molekyler inte är skadliga. På sin gamla hemsida, som fortfarande ligger uppe, skriver de till och med att de varken är hormonstörande eller reproduktionstoxiska (skador på könsorgan och förmågan att skaffa barn). Men reproduktionstoxisk är precis vad DEHP (en stor ftalat) är, vilket har påvisats i ett flertal studier.
Åh, jag blir så ARG! Företagen vill sopa det hela under mattan (ljuger till och med?) och kallar det paranoia, samtidigt som min son och alla andra utsätts för skadliga kemikalier bara för att de ska tjäna pengar. Hårt sagt kanske men det är ibland väldigt svårt att se det på något annat sätt…

En liten positiv nyhet är dock att Centralsjukhuset i Karlstads nybyggda neonatalavdelning är giftfritt byggd. Detta till en kostnadsökning på marginella 0,33%. Det är glädjande för alla med för tidigt födda eller små sjuklingar i länet! Det enda man kan fundera över är varför inte alla kan få en giftfri sjukhusmiljö?

En annan positiv nyhet är att jag just fick SMS från posten. Min nya fluorkarbonfria skidjacka, en Vaude till mindre än halva priset på REA, har kommit! Fast det kanske inte ni blir lika upprymda över som jag…  🙂

Kom ihåg att ni kan träffa oss på barnmässan i Karlstad 21-23 mars!

 

/Linda

Kommentera

