Grundkurs i plastbantning del 2

Ledsen att det tagit sådan tid med detta blogginlägg, men julledighet är väl även julledighet från bloggar?
Jag tänkte visa några av de alternativ till saker som ofta finns i plast, alternativen är främst i trä och rostfritt. Där jag minns kommer jag också att berätta inköpsställe.

Vi börjar med några alternativ för den lille att dricka ur och äta på/med, och sedan andra köksgrejer.Image

I bilden ser du, från vänster till höger:
*Pipmugg i rostfritt från Organic Kidz inköpt på Ekokul.se. Denna flaska kostar en del men den kan användas som nappflaska, pipmugg och sedan vanlig vattenflaska. Så med det i bakhuvudet är den ganska prisvärd.

*Babymatskål i bioplast av majsstärkelse även den från Ekokul. Till skålen hörde även en matningssked som både vi och Elliot älskade men den har försvunnit. Tyvärr verkar inte dessa längre finnas kvar att köpa… Till matskål använder vi annarsoftast en vanlig frukostskål i porslin och vi har inte bestämt oss för hur vi ska göra när han börjar kräva att äta själv istället för att bli matad.

*Liten nappflaska i glas från Lifefactory. Också köpt på Ekokul men finns även på ex rekolek.se och laplandecostore.se Till den finns både pip och vanlig kork att köpa och flaskorna finns i olika storlekar. Silikonöverdraget på flaskan är faktiskt skönt om man måste blanda mjölkersättning på 70 gradigt vatten…

*Stor nappflaska från Canpol. Finns också på Ekokul.se och är lite billigare än lifefactory.

*I liten storlek och bra form så kan en helt vanlig kaffesked fungera att äta med. I avsaknad av majsplastskeden så matas Elliot med sådana och med melamin (som jag tycker är ok i begränsad utsträckning) men jag har nu hittat babyskedar i bambu på laplandecostore som jag funderar på att köpa.

*Den stora flaskan i bakgrunden är från IKEA. Den har vi använt för att ta med extra vatten till Elliots ersättning ex till sommarstugan och Elliots farföräldrar som har egen brunn och ännu inte testat sitt vatten för barnvänlighet.

Alla nappar är i vad som kallas medicinskt rent silikon. Med det är det inga som helst problem och jag skulle nog säga att det nog till och med kan vara sämre med naturgummi som kan avge något som kallas nitrosaminer (fast det finns regler på hur mycket sådana som får avges så det ska inte vara någon fara med det. Elliot har ex bitring och badanka i naturgummi så jag är inte orolig själv…). Alla plastdetaljer i korkar m.m. är i polypropylen på samtliga flaskor. En plastvariant som är helt acceptabel och dessutom andast marginellt rör vid innehållet. Många av dessa babyprodukter kan vara svårt att få tag på i vanliga affärer men jag har ex sett en variant av nappflaska i rostfritt på COOP Forum på Bergvik i Karlstad och glasnappflaskor på sajter som Jollyroom.se mfl. Så det kan nog finnas lite här och där om man letar.

Så till lite övriga prylar…Image

Här tror jag vi börjar framifrån och arbetar oss bakåt:
*I hörnet syns en plättlagg i gjutjärn. Den är köpt på loppis i Filipstad för 15kr för några år sedan. Snacka om fynd! Vi har även vanlig stekpanna och stekgryta i gjutjärn istället för non-stick som teflon. Vill man inte köpa på loppis så finns det även nya gjutjärnsprodukter i butiker. Bra omhändertagna och infettade så fungerar de utmärkt. De håller också i en evighet och ger lite styrketräning på köpet 😉

*Sedan följer en lång rad matlagningsredskap i trä och rostfritt. De flesta har jag inget minne av var jag köpt då jag samlat ihop dem under lång tid. Många av träredskapen är dock köpta på marknad. Marknader och hantverksbutiker kan vara ett hett tips om man är på jakt efter träredskap. Slickepotten har ett ”huvud” av silikon.

*Måttsats och decilitermått i rostfritt finns att köpa på min närmaste ICA Kvantum. Det borde finnas på fler större ICA-butiker och säkert även större COOP. Såg även bunkar i rostfritt där men jag har inte slagit till än…

*Smörknivar i trä och rostfritt. Det borde gå att få tag på lite här och där. Smörknivarna har jag för mig kommer från IKEA.

*Durkslaget är ett loppisfynd i Kockums emalj (och jag har även ett stort som inte fick plats i bilden). Har man inte tur och hittar dessa skönheterna på loppis så finns även durkslag i rostfritt i handeln om man letar.

*Matlåda i glas från Biltema(!). De finns i flera storlekar och detta är den minsta, de största har normal matlådestorlek. Denna matlåda har definitivt blivit den vanligaste matlådan på jobbet. Det gäller att ha koll på vilken mat man hade med sig 🙂

*Vattenflaska i rostfritt från Klean Kanteen. Kork i polypropylen men det finns faktiskt kork i rostfritt till Klean Kanteen, fast de kostar ganska mycket mer. Dessa flaskor går att köpa lite varstans på nätet, denna är från den fysiska butiken Naturkompaniet. det finns också rostfria vattenflaskor från andra märken både på nätet och Clas Ohlson (har jag hört).

*Skärbräda i trä. Inte så mycket att säga, de finns lite överallt. Om man dessutom kommer ihåg att smörja in dem ordentligt (vanlig matolja eller olivolja går fint) med jämna mellanrum så slipper de bli så spruckna och fula som mina. Men men… ingen är perfekt 😉

Sådär. Det var inte så svårt…
Men trots det kan jag inte säga att jag har ett helt plastfritt hem. Lika bra att erkänna det. Det känns inte heller bra att bara slänga saker för att köpa nytt eftersom det blir en ganska stor miljöpåverkan av det också. Det jag själv främst har gjort är att jag har slängt alla omärkta plastbyttor, -skålar och -redskap. Och eventuella märkta med olämpligt plastinnehåll (se Plastbantning grundkurs 1). När jag köper nytt ser jag till att alltid köpa i ”bra” material. Sedan använder jag de plastfria sakerna först och främst, och tar till plasten om jag inte orkat diska eller saknar just det jag behöver i annat material.
Så även om man kan och kanske bör plastbanta sitt hem så måste man inte göra allt på en gång. Det går inte riktigt att motivera varken hälsomässigt eller miljömässigt.

Kommentera

