Den jobbige konsumenten. Var en du med!

 Jag vet inte om det är jantelagen eller vad det är men svenskar vill sällan vara till besvär, klagar man så gör man det på fikarasten och inte där man borde för att någon ska kunna göra någonting åt ”felet”.

Jag vill uppmuntra ALLA till att bli en JOBBIG j-vla KONSUMENT!
 
Efter all uppmärksamhet kring Bisfenol A kan du numer nästan inte köpa en enda barnprodukt utan att det står BPA-fri på förpackningen, även om produkten inte ens är i ett material där man kan misstänka BPA. Varför? Jo, butiker och producenter har förstått att många kunder frågar efter BPA och vill inte köpa produkter till sina barn som innehåller det. Jobbiga konsumenter har mycket effektivare än lagstiftning rensat barnprylsmarknaden på BPA.
 
Tyvärr finns det ju andra saker man också vill akta sig för. Som:
Ftalater i mjuka plaster som PVC. Bromerade flamskyddsmedel i elektronik och exempelvis flamskyddade gosedjur (Varför ska man framskynda leksaker? Barn ska väl inte leka med eld?). Bisfenol S som ibland använts som ersättning för Bisfenol A. Fluorkarboner i vatten och smutsavvisande material. Det här är de i dagsläget viktigaste hormon- och/eller reproduktionsstörande kemikalier att undvika i så stor utsträckning som möjligt (inte bara i barnsaker). Vi kan inte undvika helt att utsättas för dessa kemikalier, men det kan vara bra att minska exponeringen så mycket som möjligt.
 
OBS! Det räcker inte med att fråga om produkten innehåller ”skadliga kemikalier”. Många tycker eller tror att bara för att det är lagligt så är det inte skadligt. Så stark är tyvärr inte lagstiftningen. Ge dig inte förrän du får ett specifikt svar!
 
Hur gör man då?
1: Fråga i butiken! Har du extrem tur vet personalen vad du frågar efter men oftast blir svaret ett av följande två varianter ”Det vet jag inte men det låter intressant och det ska jag ta reda på mer om” eller ”Öh, vaddå?” och personen ifråga tittar på dig som om du vore ett ufo. Men! Vi är så dåliga på att fråga så det krävs inte så många frågande kunder innan det upplevs som en folkstorm! (Jag frågar ibland bara för att uppmärksamma dem, trots att jag redan vet svaret…)
 
2: Googla: Kanske har någon annan redan gjort jobbet?
 
3: Leta upp en mailadress till butikskedjans eller produktmärkets kundtjänst och ställ frågan där. Egentligen är det lika viktigt att uppmärksamma här som i butik. Ex: ”Hej XXX! Jag undrar om ni använder fluorkarboner i era ytterplagg? Jag vill gärna undvika dem. Tack på förhand!” Svårare än så är det inte.
 
4: Nöj dig inte med svaret att ”de följer REACH”. REACH är EUs kemikalielagstiftning och förbjuder inte användningen av ovan nämnda kemikalier (förutom vissa specifika direktiv som BPA i nappflaskor och barnmatsburkar). REACH gäller i stort sett heller inte på importerade produkter. Saker från exempelvis Kina kan alltså innehålla ämnen som en vara producerad inom EU inte får innehålla. REACH är ju dessutom en lagstiftning. En lag måste man följa så det är ju knappast något att skryta med…
 
Så snälla! Hjälp mig att vara en jobbig konsument för det går att förändra saker. BPA-förbudet i nappflaskor är ett tydligt exempel på vad konsumentmakt och medial uppmärksamhet kan åstadkomma.

/Linda

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s