Få inte panik…

Det är lätt att oroa sig när man blir förälder. Tro mig, jag vet… Vad är det där för prick, varför kommer det så lite mjölk, kommer han bli sjuk om jag inte ammar (minskar risk för diabetes mm), kommer han bli sjuk om jag ammar (kemikalier), varför vill han inte sova och hur f-n ska jag klara av att vara förälder?!? Det är några av funderingarna som rörde sig i mitt huvud. Man kan ju få ångest för mindre…

Att jag sedan är medveten om att klimatet antagligen kommer att vara åt helsike när Elliot blir gammal, att jag redan gett honom sin första dos miljögifter via moderkakan och att gällande kemikalielagstiftning är värdelös på att skydda människors hälsa gör mig inte alltid muntrare om man säger så.

Från början hade jag ambitionen att Elliot skulle bli ett helt plastlöst barn. Men det gav jag upp ganska snart. Jag köpte visserligen nappflaskor i glas men redan skruvkorken där var ju i plast. Innerpåsen till modersmjölksersättningen var också i plast. Det går liksom inte att undvika helt. (Nej, jag valde inte att undvika amning på grund av kemikalier. Jag slet som ett djur i 5 veckor utan att lyckas). Just nu sitter Elliot också och leker med ett ärvt stapeltorn i plast, även om han fortfarande mest bankar bitarna mot varandra.

Vad vill jag säga med detta? Jo, att ingen kan vara perfekt och undvika allt som möjligen, potentiellt, eventuellt skulle kunna vara skadligt. Oavsett hur mycket kunskap vi har är det omöjligt. Och man måste inte heller undvika allt, ditt barn kommer troligen inte att ta skada av det.

Jag kommer inte låta Elliot suga på TV-dosan, men jag kommer inte få panik om han någon gång skulle få tag på den. Jag kommer aldrig själv laga mat till vare sig mig eller Elliot i teflonpanna (eftersom vi inte har någon), men det är helt ok om vi blir hembjudna till någon som gör det. Elliot får suga på sina stapelbitar i plast fastän jag inte är säker på vad det är för plast, det är i alla fall inte mjuk PVC.

När det ibland känns tröstlöst att jag inte kan skydda honom från allt så brukar jag tänka på att det finns många barn därute med totalt ovetandes föräldrar, och de flesta av dessa barn kommer ändå växa upp till fullt friska individer. Så gör det du kan, och det som är enkelt att göra, men det finns inget behov av att få panik eller ångest. Har du bara gjort lite så har du ändå gett bättre förutsättningar för ditt barn eller dig själv. Det är antagligen ändå större risk att du gör bort dig som förälder än att barnet får men av kemikalier i vardagsprodukter… Om nu det är någon tröst…? Skämt åsido… Det hela handlar om risker. Lite som att cykla utan cykelhjälm. Du kommer inte att spräcka skallen för det, men risken ökar, särskilt eftersom du inte kan kontrollera andra trafikanter (eller alla utsläppskällor). Du får väl inte ångest om barnet drar iväg utan cykelhjälm? Även om lite oro kanske är på sin plats… Arg får du gärna bli, det är genom arga medborgare som kräver förändring som vi kan slippa risken med miljögifter och kemikalier i framtiden.

Tänkte att det är bäst att säga detta, innan vi fyller bloggen med mer skrämmande fakta kring alla skadliga kemikalier som göms i din närhet… För de är många, och oroande jo visst är det det.

Vänliga hälsningar 
Linda, en kemikalieångestfri mamma (ja, för det mesta i alla fall).

One response to “Få inte panik…

  1. Pingback: Med en livlig krabat i magen är det många tankar i knoppen… | Kemikalier i barns vardag

Kommentera

