Bild

Lästips!

Jag får så många frågor från nära och kära om vad man ska använda och inte använda i form av produkter, varor och hur man ska tänka i detta kemikaliesamhälle (ja, jag vet, alla kemikalier är inte farliga). Det är svårt att råda då man har olika förutsättningar, ambitionsnivåer och väljer ibland lite vilket öra man vill lyssna med på råd. Man kan köra på den extrema linjen och ”ta bort allt” misstänkt farligt i vår miljö, men jag tänker kanske mer utifrån att försöka ”minimera” i hemmet och i användning av produkter.Lästips!Därför vill jag först flagga för dessa lästips. De kan vara bra som uppslagsböcker och tips och råd som man kan titta på då och då. Som Katarina Johansson skrev i sin utomordenliga bok ”Den onda badankan” (som för övrigt kan ses som en manual i kemikaliemedvetet föräldraskap) – Vill man verkligen veta allt? Ett råd är att inte bli nitisk, vi lever ju trots allt i det här samhället. Börja med de förändringar som passar just dig, just nu, och välj din egen amibitionsnivå!

Som en nära vän plötsligt sa till mej en dag ”nu har jag plastbantat mitt kök”. Vad det innebar och vad hon gjorde tar vi en annan gång, men tills dess är det en mycket bra utgångspunkt att ögna igenom nån av dessa böcker. De finns i de flesta bokhandlar och förhoppningsvis även på bibliotek (om inte, påpeka detta).

Spännande läsning / Malin

2 responses to “Lästips!

  1. Är det så här en kommentar ser ut 😉

  2. Ja så här ser en kommentar ut 😀 o jag måste plastbanta mer i mitt kök. Det får ta lite tid, huvudsaken är att det försvinner pö om pö. Bra initiativ med bloggen! Glad jag blir

Kommentera

